Eritrea 2010

Billeder fra en fantastisk tur på 14 dage til den tidligere italienske koloni Eritrea på Afrikas horn i 2010. Her fik jeg oplevet den genopbyggede 950mm smalsporsbane fra havnebyen Massawa og til Eritras hovedstad Asmara i 2400 meters højde. Banelinjen er ca. 118 km og har stigninger på op til 35 promille (mere end dobbelt så stejl som Storebæltsforbindelsen). Pga. borgerkrig blev linjen nedlagt i 1975. I forbindelse med selvstændigheden i 1993 besluttede regeringen at genanlægge banen. Stykket videre vestpå fra Asmara til Biscia er dog ikke genanlagt. Pga. små midler har man anvendt de gamle skinner, de gamle (jern)sveller og ikke mindst det gamle materiel som både er damplokomotiver, diesellokomotiver og skinnebusser. En del af det gamle personale fra før banen blev nedlagt i 1975, er ligeledes igen indkaldt! De var i besiddelse af en know-how man ønskede videregivet til kommende generationer. Således var en af motorførene 83 år gammel og en håndværker ikke mindre end 93 år gammel under besøget!! Vi kørte en del fototog med en hel del forskelligt materiel.

Some pictures from a fantastic trip på Eritrea in Africa in year 2010, where I saw the rebuild railway line (950mm / 3ft 1 3/8 in) from the harbour in Massawa to the Capitol Asmara (about 7700 ft above sea level). The line originally went from Massawa over Asmara to Biscia, but atm. it’s only rebuild on the 118 km/73 mile-part from Massawa to Asmara. Due to war the line was closed in 1975. In 1993 Eritrea was independed from Ethiopia and the government decided to rebuild the line. As a result of wery small funds in Eritrea, the old (metal)sleepers, the old rails, the old locomotives was reused. Some of the staff was also “reused” – a railcardriver was at our visit 83 years old and still in action! I’ll hope you’ll enjoy the pictures.