Om mig

Mit navn er Stephan Aller, jeg er født i 1977 og er bosiddende på Roskilde-egnen.

Igennem et stykke tid har jeg haft lyst til at få min egen hjemmeside med et udvalg af mine jernbanebilleder på rejser rundt omkring i verden. Min gode ven og rejsekammerat Thomas Hupfeldt tilbød at hjælpe mig med at lave en hjemmeside, da jeg ikke har ret megen viden om det. En stor tak skal lyde til ham for hans utrættelige arbejde med hjemmesiden.

En af mine interesser er fotografering. Jeg har fotograferet siden 1990, for alvor siden 1994 og gik digitalt i 2006. Jeg startede med et Nikon D200, som nu er blevet reservekamera efter jeg har anskaffet et Nikon D700. Et kamera jeg absolut er tilfreds med. Objektiverne jeg anvender pt. er  Nikons 24-70 f/2,8 og 70-200 f/2,8.

I februar 2015 anskaffede jeg et Nikon D800 som fremover vil være primærkamera på mine rejser. For at undgå støv ifm. objektivskifte, bliver 24-70 2,8 anvendt på D800 og 70-200 2,8 på min D700.

Jeg arbejder til daglig som lokomotivinstruktør i Captrain Denmark og mit reservekamera (D200) er som regel med på job. Af og til er der nogle specielle transporter der finder vej til kameraets sensor.

Jeg har, siden jeg var lille dreng, brændt for jernbanen og har længe gerne villet være lokomotivfører. Jeg stod i lære på Kyndbyværket i perioden 1994-1997 som maskinarbejder og startede ved jernbanen i januar 1999, da jeg var 21 år og halvanden måned – lige præcis gammel nok til at starte på uddannelsen som lokomotivfører.

Jeg har kørt en del forskelligt materiel i min banetid

Lokomotiver:                         MY, MX, MZ, ME, Class 66, EA, EG, 185/241.                       Rangerlokomotiver/traktorer:  Köf 2, Köf 3, V100-Hybrid og MaK G6.                                Togsæt:                               MR, MF, ER og ET.                                                                      Styrevogne:                          ABns, ADns-e og ABs.

Oversigt over mine ansættelsessteder ved jernbanen:
01.01.1999 – 30.06.2001: Lkf    DSB Aarhus
01.07.2001 – 30.04.2002: Lkf    Railion København G
01.05.2002 – 31.12.2004: Lkf    DSB København H
01.01.2005 – 30.06.2007: Lkf-k DSB København H
01.07.2007 – 30.09.2008: Lkf-k MEV Ringsted
01.10.2008 – 18.01.2009: Lki    MEV Ringsted
19.01.2009 – 28.02.2010: Lki    HectorRail Høje Taastrup
01.03.2010 – 14.08.2013: Lki    Railcare Danmark A/S
15.08.2013 –  nu           : Lki    Captrain Denmark Aps

Ud over mit arbejde i Captrain Denmark har jeg også i perioden 2002-2016 været frivillig lokomotivfører ved DSB Museumstog og kører ind imellem udflugtstog – ikke mindst med MY 1101 som er mit absolutte favoritlokomotiv. MY-lokomotiverne står for mig som noget helt specielt. Ikke mindst fordi de, trods deres fremskredne alder på snart 60 år, fortsat bliver anvendt i stor stil rundt omkring i både ind- og udland.

Her er et klip, hvor jeg kommer kørende med DSBM MY 1101 med en stamme vogne og MS-lyntoget på vej til Åbent hus i Randers i 2011: http://www.youtube.com/watch?v=nz4R9mKDJp4 – jeg forstår godt at de ældre lokomotivførere ikke har den bedste hørelse efter 20 år i sådan en larm 😉

Her rangerer jeg i Gedser med DSBM MY 1101 – nu er banelinjen mellem Nykøbing F og Gedser uden regelmæssig trafik. http://www.youtube.com/watch?v=zlkQkRZ9QAo

Rigtig god fornøjelse med siden.